Başlığı : | SINIF ÖĞRETMENLİĞİ III. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN |
Konu : | Bu çalışma; Erzincan Eğitim Fakültesi İlk öğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı III. sınıfında okuyan öğrencilerin geometrik bilgi düzeyleri üzerine yapılmıştır. |
Yazar : | Ö.Faruk Çetin & Arif Dane |
Tarih : | 09.04.2003 |
E-mail : |
ÖZET :Bu çalışma; Erzincan Eğitim Fakültesi İlk öğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı III. sınıfında okuyan öğrencilerin geometrik bilgi düzeyleri üzerine yapılmıştır.
GİRİŞ: Geometri matematiğin; nokta, doğru, düzlem, düzlemsel şekiller, uzay, uzaysal şekiller ve bunlar arasındaki ilişkilerle geometrik şekillerin uzunluk, açı, alan, hacim, gibi ölçüleri konu edinen bilim dalıdır [1].
İlköğretim Birinci Kademede sınıflar düzeyinde geometri ile ilgili kazandırılması gereken hedeflerin sayısı ve bu hedeflerin kazandırılmasında öngörülen ders saatleri şu şekilde belirtilmektedir [2, 3];
Sınıflar | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Toplam |
Hedef Sayısı | 2 | 2 | 7 | 15 | 12 | 38 |
Ders Saati | 8 | 8 | 14 | 25 | 30 | 85 |
Bu hedeflerin kazandırılmasında temel rolü oynayacak olan sınıf öğretmenlerinin geometrik bilgi düzeyleri, bu hedeflere ulaşmada önemli bir etken olacaktır.
Bu çalışma, Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı III. Sınıf öğrencilerinin başkaca matematik dersi alamayacakları [4] göz önüne alındığında geometrik bilgi düzeylerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Buradan elde edilen çıkarımlar çalışma örneklemini teşkil eden ve sınıf öğretmeni olarak atanacak olan öğretmen adaylarının ilk beş yıllık öğretmenlikleri sonunda geometri ile ilgili hedefleri kazandırma düzeylerine de ışık tutabilecektir.
Sınıf Öğretmenliği programı III. sınıf öğrencilerinin programa göre başkaca matematik dersi almayacakları düşünülürse, bu üçüncü yıl sonunda geometrik bilgi düzeyleri nedir?
SAYILTILAR
Bu çalışma;
ile sınırlıdır.
Araştırmanın evrenini sınıf öğretmenliği öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekle mini Erzincan Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği programı III. sınıfında okuyan 95 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak uzman tarafından hazırlanan soruları içeren sınav kağıtları kullanılmıştır.
Veri toplama aracı 2000-2001 öğretim yılı Bahar Dönemi final ve bütünleme sınavlarında uygulanmıştır. Sorulara verilen yanıtlar tablolar yardımı ile doğru yanıt verenler, hiç yanıt vermeyenler, yanlış ve ilgisiz yanıt verenler olarak üç kategoride ele alınıp değerlendirilmiştir.
Bu bölümde elde edilen bulgular ve bulgulara ilişkin yorumlar yer almaktadır.
Soru1. Açı, Çember, Üçgen, Çap, Yamuk tanımlarını yapınız.
Tablo1. “Açı, Çember, Üçgen, Çap, Yamuk tanımlarını yapınız.” Sorusu ile ilgili 95 adet sınav kağıdından elde edilen bulgular.
Gruplar | Frekans | % |
Acıyı doğru tanımlayanlar | 1 | 1.05 |
Acıyı yanlış ve ilgisiz tanımlayanlar | 66 | 69.48 |
Yanıt vermeyenler | 28 | 29.47 |
Toplam | 95 | 100,00 |
Gruplar | Frekans | % |
Çemberi doğru tanımlayanlar | 4 | 4.21 |
Çemberi yanlış ve ilgisiz tanımlayanlar | 64 | 67.37 |
Yanıt vermeyenler | 27 | 28.42 |
Toplam | 95 | 100.00 |
Gruplar | Frekans | % |
Üçgeni doğru tanımlayanlar | 2 | 2.10 |
Üçgeni yanlış ve ilgisiz tanımlayanlar | 69 | 72.63 |
Yanıt vermeyenler | 24 | 25.27 |
Toplam | 95 | 100,00 |
Gruplar | Frekans | % |
Çapı doğru tanımlayanlar | 3 | 3.16 |
Çapı yanlış ve ilgisiz tanımlayanlar | 65 | 68.42 |
Yanıt vermeyenler | 27 | 28.42 |
Toplam | 95 | 100,00 |
Gruplar | Frekans | % |
Yamuğu doğru tanımlayanlar | 8 | 8.42 |
Yamuğu yanlış ve ilgisiz tanımlayanlar | 54 | 56.85 |
Yanıt vermeyenler | 33 | 34.73 |
Toplam | 95 | 100,00 |
Soru 2. Şekildeki taralı alan 36 cm2 ise dairenin tüm alanını ve taralı bölgenin çevresini bulunuz.
![]() |
Tablo2. “Şekildeki taralı alan 36 cm2 ise dairenin tüm alanını ve taralı bölgenin çevresini bulunuz.” Sorusu ile ilgili 95 adet sınav kağıdından elde edilen bulgular.
Gruplar | Frekans | % |
Doğru yanıtlayanlar | 36 |
37,9 |
Yanlış ve ilgisiz yanıtlayanlar | 40 |
42,1 |
Yanıt vermeyenler | 19 |
20,0 |
Toplam | 95 |
100,00 |
Soru 3. Şekildeki iki nokta arasındaki yatay ve dikey uzaklıklar bir birim olduğuna göre taralı alan kaç br2 dır?
Tablo3. “Şekildeki iki nokta arasındaki yatay ve dikey uzaklıklar bir birim olduğuna göre taralı alan kaç br2 dır?” Sorusu ile ilgili 95 adet sınav kağıdından elde edilen bulgular.
Gruplar | Frekans | % |
Doğru yanıtlayanlar | 24 |
25,26 |
Yanlış ve ilgisiz yanıtlayanlar | 51 |
53,68 |
Yanıt vermeyenler | 20 |
21,06 |
Toplam | 95 |
100,00 |
Soru 4. Şekildeki iç içe geçmiş aynı merkezli iki çemberin yarıçapları sırasıyla 3, 5 cm dır. AB yayının ölçüsü 80 grad olduğuna göre taralı bölgenin alanı kaç cm2 dır?
![]() |
Tablo 4. “Şekildeki iç içe geçmiş aynı merkezli iki çemberin yarıçapları sırasıyla 3, 5 cm dır. AB yayının ölçüsü 80 grad olduğuna göre taralı bölgenin alanı kaç cm2 dır?” Sorusu ile ilgili 95 adet sınav kağıdından elde edilen bulgular.
Gruplar | Frekans | % |
Doğru yanıtlayanlar | 25 |
26, 32 |
Yanlış ve ilgisiz yanıtlayanlar | 48 |
50, 52 |
Yanıt vermeyenler | 22 |
23,16 |
Toplam | 95 |
100, 00 |
Soru 5. Aşağıdaki şekildeki dairenin yarıçapı 12 cm dır. Taralı bölgenin alanını ve çevresinin uzunluğunu bulunuz.
Tablo 5. “Aşağıdaki şekildeki dairenin yarıçapı 12 cm dır. Taralı bölgenin alanını ve çevresinin uzunluğunu bulunuz.” Sorusu ile ilgili 95 adet sınav kağıdından elde edilen bulgular.
Gruplar | Frekans | % |
Doğru yanıtlayanlar | 35 |
36, 84 |
Yanlış ve ilgisiz yanıtlayanlar | 42 |
44, 21 |
Yanıt vermeyenler | 18 |
18, 95 |
Toplam | 95 |
100, 00 |
Soru 6. Aşağıdaki şekildeki ABCD karesinde olup taralı bölgenin alanı 108 cm2 dır. Buna göre karenin alanı kaç cm2 dır?
Tablo 6. “Aşağıdaki şekildeki ABCD karesinde olup taralı bölgenin alanını 108 cm2 dır. Buna göre karenin alanı kaç cm2 dır?” Sorusu ile ilgili 95 adet sınav kağıdından elde edilen bulgular.
Gruplar | Frekans | % |
Doğru yanıtlayanlar | 23 |
24, 21 |
Yanlış ve ilgisiz yanıtlayanlar | 51 |
53, 69 |
Yanıt vermeyenler | 21 |
22, 10 |
Toplam | 95 |
100, 00 |
Soru 7. Ön ve arka tekerlek çapları eşit ve 30 cm olan bir bisikletin pedalını bir tam tur çevirdiğimizde tekerleklerin tam bir tur attığını varsayalım. Buna göre; bisikletin 0. 5 km yol alması için kaç tur tam pedal çevrilmesi gereklidir?
Tablo 7. “Ön ve arka tekerlek çapları eşit ve 30 cm olan bir bisikletin pedalını bir tam tur çevirdiğimizde tekerleklerin tam bir tur attığını varsayalım. Buna göre; bisikletin 0. 5 km yol alması için kaç tam tur pedal çevrilmesi gereklidir?” Sorusu ile ilgili 95 adet sınav kağıdından elde edilen bulgular.
Gruplar | Frekans | % |
Doğru yanıtlayanlar | 24 |
25, 27 |
Yanlış ve ilgisiz yanıtlayanlar | 52 |
54, 73 |
Yanıt vermeyenler | 19 |
20, 00 |
Toplam | 95 |
100, 00 |
Bu sınavda sorulan açık uçlu yedi soruya verilen doğru yanıt ile yanlış ve ilgisiz yanıt sayıları arasında aşağıdaki Tablo 8 de belirtildiği gibi doğrusal bir ilişki vardır.
Tablo 8. Açık uçlu yedi soruya verilen doğru yanıt ile yanlış ve ilgisiz yanıt sayıları arasındaki ilişki.
Sorular | Doğru Yanıt Sayısı (X) | Yanlış ve İlgisiz Yanıt Sayısı (Y) |
1 | 8 |
54 |
2 | 36 |
40 |
3 | 24 |
51 |
4 | 24 |
52 |
5 | 25 |
48 |
6 | 35 |
42 |
7 | 23 |
51 |
Toplam | S X= 175 |
S Y= 338 |
tabloya göre = 25, = 48.28, SX=9.27, SY=5.31 ve r = -0.89 dır. Doğru yanıtlar ile yanlış ve ilgisiz yanıtlar arasında negatif yönde tama yakın Y= -0.51 X + 61.03 şeklinde doğrusal bir ilişki vardır.
Bu kesimde birinci soruda geçen tanımlara öğrencilerin verdikleri ilgisiz ve yanlış yanıt olarak alınan ifadelerden çarpıcı olanları, cümlelerde hiçbir değişiklik yapılmadan aşağıya alınmıştır.
– Çap: Dairenin alanına denir.
Üçüncü alt probleme ilişkin bulgular Tablo 9 da ki gibidir.
Tablo 9. Üçüncü alt probleme ilişkin bulgular.
Gruplar | Frekans | % |
Önerme olanların sayısı | 36 |
64 |
Önerme olmayanların sayısı | 20 |
36 |
Toplam | 56 |
100, 00 |
Öğrencilerimiz birbirine bağımlı olarak tanımlanan matematiksel kavramları birbirinden bağımsız gibi kullanmaktadırlar. Bunu önlemek için, her konu öncesinde veya yeri geldikçe konu içerisinde geçen matematiksel kavramları, sembolleri açıklayacak ve daha önce öğrendikleri ile ifade edebilecek bir matematiksel düşünce kazandırmak için amacına uygun çalışma yaprakları kullanılabilir. Çalışma yapaklarının hazırlanması, değerlendirilmesi ve dönüt işlemlerinin zaman alması böyle bir çalışma yapmaktan kaçındırmamalıdır.
1. BAYKUL. Yaşar, İlköğretim Matematik Öğretimi, Pegem Yayıncılık, 2001, Ankara.
2. M. E. B. İlköğretim Okulu Matematik Ders Programları, 1-2-3 sınıflar, Milli Eğitim Basımevi, 1998 (a).
3. M. E. B. İlköğretim Okulu Matematik Ders Programları, 4-5 sınıflar, Milli Eğitim Basımevi, 1998 (b).
4. Y. Ö. K. Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Programları, 1998, Ankara.